Det finaste med julen

Det finaste med julen är att man då får äta vörtbröd. Så himla gott!
Häromdagen gjorde jag mitt egna, så nu kan jag äta vörtbröd året runt om jag vill!
Här är receptet:

Du behöver:
- 1 liter vatten
- 100 g jäst
- 600 g rågsikt
- 800 g vetemjöl
- 2 dl brödsirap
- 1 dl rapsolja
- 1 pkt vörtmix
- 2 tsk salt
- 3 dl russin
- 2 tsk malen pomerans
- 2 tsk malda kryddnejlikor

Gör så här:
6 st limpor

Värm vattnet till 37°c och lös jästen i vattnet. Tillsätt kryddor, olja, sirap och salt.
Knåda i rågsikten och vetemjölet ca 10 min i maskin eller 20 min för hand.

Låt degen jäsa ca 40 min.

Ta upp degen på mjölat bakbord och dela den i 6 lika stora delar. Forma till runda stycken och låt vila några minuter. Forma dem därefter till avlånga, höga limpor.

Lägg tre st limpor per plåt och pensla med en blandning av hälften vatten, hälften rapsolja.

Låt jäsa till dubbel storlek, ca 60 min.

Värm ugnen till 250 grader, sätt in plåten, sänk till 200 grader. Grädda bröden i ca 40 min eller tills de har en temperatur på 98 grader. Pensla med olja och vatten efter halva tiden samt när bröden tagits ut ur ugnen.
Låt kallna på galler utan bakduk till en början för att få en fin skorpa.

Lycka till!!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0